Klassiek autisme:
Kenmerken
- kwalitatieve beperkingen in sociale interactie
- kwalitatieve beperkingen in verbale en non-verbale communicatie
- beperkte, zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten waarbij sprake is van een stoornis in de verbeelding
Beperkingen in het dagelijks leven.
Veel mensen met autisme ervaren problemen in het menselijk verkeer. De vaardigheden om gedrag en gevoelens van een ander in te schatten zijn veelal beperkt. Hierdoor is het lastig om aan te sluiten bij leeftijdsgenootjes en hierdoor is de kans dat je buitengesloten word veel groter.
Begeleiding(stips) voor jou als groepsleider/begeleider
Enige vorm van behandeling of ondersteuning is raadzaam. De behandelingen zijn niet gericht op genezen, maar op de ondersteuning in het omgaan met autisme.
Stoornis van Asperger:
Kenmerken
- Zich afsluiten van de buitenwereld
- Motorische onhandigheid
- Overgevoeligheid voor geluiden, geuren of aanrakingen
- Moeite om mensen recht in de ogen aan te kijken tijdens een gesprek
- Moeite met het uiten/omgaan van emoties
De kenmerken verschillen per leeftijd.
Beperkingen in het dagelijks leven.
De fijne motorische vaardigheden kunnen vertraagd zijn. Opvallende manier van lopen. Het geheugen werkt soms anders. Mensen met Asperger bouwen moeilijk contact op met leeftijdsgenoten. Kinderen leren volwassenen na te praten, daardoor praten ze vaak op een “volwassen” manier. Deze mensen zijn vaak in staat om een zelfstandig leven te leiden. Sociale omgang blijft altijd wel een zwak punt.
Begeleiding(stips) voor jou als groepsleider/begeleider
Geef duidelijke, concrete opdrachten. Controleer of de opdrachten duidelijk zijn. Maak lijsten en schema’s. Vaardigheidstrainingen kunnen worden gebruikt om zichzelf beter te redden in sociale situaties. Maak gebruik van persoonlijke interesses.
Stoornis van Rett
Kenmerken
- Zeldzame neurologische aandoening
- hoofdzakelijk bij meisjes
- aanvankelijk normale ontwikkeling gevolgd door regressie
- ernstige verstandelijke beperking
- kleine schedelomvang
- verlies van sociale betrokkenheid
- ontwikkeling van stereotiepe handbewegingen
- ernstige taalbeperking
- slechte coördinatie
Beperkingen in het dagelijks leven
Interesse om te spelen vermindert. (oog) contact komt moeilijk tot stand. De levensverwachting is niet hoog. De meesten overlijden rond de 20e of 30e levensjaar.
Begeleiding(stips) voor jou als groepsleider/begeleider
De oorzaak kan nog niet aangepakt worden. De aandacht van het Rett syndroom moet vooral uitgaan naar het voorkomen of tijdig onderscheppen van veel voorkomende medische problemen. Een kind met het Rett syndroom heeft intensieve begeleiding nodig van een logopedist, ergotherapeut. Het kind communiceert moeilijk. Voor de patiënt en mensen daar om heen is een zware en moeilijke opdracht die ontmoedigend kan zijn en dat mensen de doelen te hoog stelt.
PDD-NOS
Kenmerken
- Zich pas op latere leeftijd voordoen
- Een atypische symptomatologie kennen die niet herkenbaar is als tot het autisme behorend
- Te weinig symptomen bevatten
- Koppig en driftig uiten.
- Trage taalontwikkeling
- Een onhandig stijve motoriek
- Fanatiek vast te houden aan bepaalde routines
Beperkingen in het dagelijks leven.
Bij PDD NOS is het gebruikelijk dat er weinig sociaal begrip is en men zich vaak sociaal terugtrekt. Iemand met PDD NOS is daardoor extra kwetsbaar voor depressies, angst en slechte leefomstandigheden.
PDD NOS geeft een ernstige beperking bij het dagelijks functioneren. Elke variant is weer anders, maar over het algemeen is het een ernstige stoornis met veel moeilijkheden in het verschiet. Onzekerheid en eenzaamheid steken vaak de kop op en angsten komen meer dan normaal voor. Het lukt voor een kind met PDD NOS vaak niet om zich op school volledig te profileren.
Begeleiding(stips) voor jou als groepsleider/begeleider
Geef structuur doormiddel van duidelijke foto’s, tijdsaanduiding. Korte zinnen, antwoorden bevestigen, uitdaging in activiteiten brengen, luisterend oor bieden.
Stoornis van Heller
Kenmerken
- Desintegratie van de kinderleeftijd
- Knik in ontwikkeling na twee jaar
- verlies van vaardigheden tussen 2 en 10 jaar:
Sociaal gebied / aanpassingsgedrag
- communicatief gebied (taalvaardigheid)
Zindelijkheid
Spelen / motorische vaardigheid
- autismekenmerken
Beperkingen in het dagelijks leven.
Door de kenmerken hierboven zijn kinderen met Heller sociaal minder vaardig dan kinderen van hun eigen leeftijd.
Begeleiding(stips) voor jou als groepsleider/begeleider
Het is voornamelijk structuur bieden. Doordat iemand met Heller erg sociaal is probeer je dat wel te behouden. Dit doe je door het kind te prikkelen, in sommige gevallen is er vooruitgang mogelijk. De begeleiding word vaak aangepast op de persoon.
MCDD
Kenmerken
- Verstoorde regulatie van emoties, bijv: van boos naar kwaad, angst naar paniek,
- Verstoord sociaal gedrag
- Stoornis in gedachtegangen/denken
Beperkingen in het dagelijks leven.
Zodra de sociale situatie van bijvoorbeeld het schoolplein, winkelen, word het minder overzichtelijk. Ze kunnen dan niet meer goed omgaan met hun emoties en gedrag. Ze kunnen vaak en snel reageren met angst of woede.
Begeleiding(stips) voor jou als groepsleider/begeleider
Het geven van structuur, het voorkomen van het dempen van angsten. Bevorderen van de gezonde ontwikkeling en vaardigheden. De opvoeding van een kind met MCDD is voortdurend aandacht, nadenken over eigen gedrag en voorbereid zijn op ongeremd gedrag van het kind. Dit maakt de opvoeding voor de ouders uitputtend. De ouders kunnen ook deskundige hulp krijgen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb